Tekniken utvecklas snabbt, men innovation handlar i grunden om människor: av människor, för människor. Det är utgångspunkten när Moll Wendén Advokatbyrå nu tillsätter en AI- och innovationsmanager.
David Klose, advokat och delägare med över 20 års erfarenhet av IP- och IT-rätt samt tech-startups, kliver in i rollen – med målet att lyfta det mänskliga perspektivet i teknikanvändningen.
– Även om jag inte är tekniker har jag arbetat med teknik och teknikföretag under hela min karriär, säger David Klose. Tekniken har alltid intresserat mig, både privat och professionellt, och jag ser fram emot att bidra på ett nytt sätt.
– Vår uppgift som jurister är att lösa problem, och det kräver kreativitet. I den meningen har advokater alltid varit innovatörer. AI passar oss som hand i handske – det är ytterligare ett redskap som kan hjälpa oss att hjälpa våra klienter, fortsätter David Klose, och betonar att innovation i advokatbranschen ytterst handlar om att förstärka det mänskliga kunnandet med teknikens möjligheter.
Han lyfter fram att arbetet med AI är något hela byrån är delaktig i, där alla jurister utforskar hur tekniken kan användas inom sina specialistområden. Som en del av det hålls veckovisa möten för att dela erfarenheter, tips och utmaningar – något som både stärker kompetensen och gör det möjligt att snabbt ta tillvara nya möjligheter.
Innovationsvåg i advokatbranschen
Den satsning som nu görs internt på Moll Wendén är en del av en större utveckling i branschen. Allt fler affärsjuridiska byråer, även sådana som tidigare varit försiktiga med ny teknik, börjar nu omfamna AI – drivet av klienternas förväntningar och en växande insikt om att tekniken är här för att stanna. David Klose påpekar att AI förvisso är ett aktuellt ämne, men att tekniken i praktiken länge har varit en naturlig del av advokatens vardag.
– Ny teknik väcker lätt panik, trots att det sällan finns skäl till det. Samtidigt krävs det att man är insatt och förhåller sig sunt kritisk till de tjänster som finns – de behöver utvärderas noggrant innan de tas i bred användning.
Utmaningar och etiska överväganden
AI-tekniken öppnar stora möjligheter – men medför också risker som enligt David Klose kräver noggrann hantering.
– Vi måste vara medvetna om den nya teknikens begränsningar. AI-modeller kan hallucinera och generera felaktig information. Därför behövs tydliga riktlinjer för hur de får användas, inte minst för att skydda klienternas förtroende. Det handlar också om transparens – klienterna ska veta när och hur AI används i deras ärenden.
Han betonar även vikten av att AI-användningen sker med respekt för juridikens kärnvärden: rättssäkerhet, integritet och professionellt ansvar.
– Innovation handlar i slutändan om att göra vårt arbete ännu bättre – för människor. AI kommer inte att ersätta advokaten, men den kan frigöra tid för det som kräver mänsklig kreativitet och omdöme. Vi kommer att fortsätta ha kvalificerade, stimulerande arbetsuppgifter som skapar verkligt värde för våra klienter – med nya verktyg som gör det möjligt att ge ännu bättre råd. Tekniken ska tjäna människan, inte tvärtom.