Marknadsföringens juridik – vad gäller egentligen?

Webinar 26 januari kl. 12:15-13:00

Vi nås av en stor mängd reklambudskap varje dag, både som privatpersoner och i vår yrkesroll. När det gäller marknadsföringskampanjer är det många olika lagar som behöver finnas med i medvetandet. En del av syftet med de lagar som rör marknadsföring är att skydda konsumenter och att främja sund konkurrens.

Även om de flesta skriver under på syftet bakom lagstiftningen kan det ibland vara snårigt att hålla koll på vad som gäller i olika situationer. Därför anordnar vi ett webinar i syfte att räta ut frågetecken kring vad som gäller för marknadsföringen – både på en digital och analog arena.

Agenda

Målgrupp

  • Vad räknas som genomsnittskonsument och varför är det viktigt att tänka på vem som är just din genomsnittskonsument?

Budskap

  • Vad får man påstå? Vad gäller vid t.ex. jämförelser och hälsopåståenden?

Kanaler

  • Reklammärkning och influencer marketing – vad gäller? Hur får man samla in och bearbeta personuppgifter och vad behöver man tänka på?

Vad händer om man bryter mot reglerna?

  • Svarta listan, KO, förbud och vite

Föreläsare

David Klose, Simon Wilkens berättar vad som gäller för marknadsföringens juridik

Simon Wilkens, biträdande jurist Moll Wendén Advokatbyrå

Simon arbetar på Moll Wendén sedan våren 2020. I huvudsak arbetar han med ärenden som rör immaterialrätter, marknadsföring & IT. Dessutom är Simon specialiserad inom GDPR. De områden han arbetar med rör många och vitt skilda branscher.

David Klose, advokat och delägare Moll Wendén Advokatbyrå

David har arbetat på Moll Wendén sedan 2003 och har 15 års erfarenhet av juridisk rådgivning till både svenska och internationella företag. Han arbetar med klienter i flertalet branscher som exempelvis livsmedel, hälsa, läkemedel och IT. David företräder även klienter i rättstvister inom varumärkesrätt, marknadsrätt och kontrakt vid IT.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin

Kom i kontakt med oss

Alla rättigheter förbehållna Mollwenden AB